Som X-CONS är vi oroade över innehållet i Tidöavtalet. Avtalet saknar ett rättighetsbaserat förhållningssätt och som innehåller en rad åtgärder som strider mot de normer för mänskliga rättigheter som Sverige är bundet av samt undergräver rättsstaten och vår demokrati. Avtalet är klart repressivt och vi ser ett fokus på fängslanden, även av barn och unga och hårdare straff och utökade möjligheter att övervaka alla i Sverige, även fast du inte är kriminell.
Peter Söderlund, ordförande X-CONS skriver.
Beslutsfattare fokuserar nu på straffrättsliga påföljder på grund av deras popularitet bland väljarna och som ger röster, snarare än deras brottsförebyggande effekt. Det kan bero på att kunskapen hos många väljare av vad som fungerar är lika med noll, då forskning och erfarenhet och omvärldsanalyser från andra länder inte ger stöd för att hårdare straff minskar brottsligheten. Sverige blir mer o mer korkat mot vad vi var tidigare när folkrörelser och folket i Sverige byggde landet och tog tag i problemen då de uppstod. Nu är det många gånger okunniga politiker och myndigheter som med egna intressen och som är mer till för sig själva än för svenska folket som driver på och inför kontraproduktiva lösningar som många gånger förvärrar situationen. Här är en del synpunkter på Tidöavtalet!
Utökade möjligheter till preventiva hemliga tvångsmedel för att förhindra och upptäcka brottslig verksamhet i kriminella nätverk. Det kommer med stor sannolikhet med tiden även drabba vanliga medborgare i Sveriges integritet. Det behövs en mycket seriös instans som kontrollerar polisen och myndigheters kontroll av medborgare då det är viktigt då man inte vet vem som kommer styra Sverige i framtiden. Även så en möjlighet att kunna utvisa gängkriminella som saknar svenskt medborgarskap utan att de dömts för brott ska utredas. Som tidigare nämnts skall detta också kontrolleras av en mycket seriös instans då man nu inte vet vem som kommer styra Sverige i framtiden.
En särskild straffskärpningsgrund ska införas, liknande den som finns i Danmark, som medför dubbla straff för brott som har samband med kriminella nätverk. Ingenstans i världen har hårdare straff lett till minskad eller mildare kriminalitet, tvärtom tenderar kriminaliteten att bli mycket hårdare och öka.
Att införa ett system med tidsbegränsade visitationszoner för att söka efter illegala vapen och sprängmedel. Med stor sannolikhet kommer detta skapa större konfliktytor i samhället då staten kommer kontrollera vissa bostadsområden mera än andra och då utsätta många hederliga människor för kränkande behandlingar och det kommer bara skapa ännu mera motsättningar.
Möjliggöra en kriminalisering av deltagande i, och samröre med, kriminella organisationer. Detta kommer vara väldigt komplicerat att undersöka och troligtvis kommer många personer som inte är aktivt kriminella drabbas. Kommer detta också att gälla personer som ägnar sig åt ekonomisk brottslighet genom nätverk av företag och personer och i vissa fall i samverkan med myndigheter?
Den som döms för brott ska kunna meddelas ett förbud mot att vistas i ett visst geografiskt område. Det bör verkligen bedömas från fall till fall, då det i en del fall kan göra mer skada än nytta när personer bestämt sig för att bygga upp ett nytt liv med goda nätverk i dess närhet. Förbudet kan också vara ineffektivt då det många gånger kan vara nära mellan områdena och att även kriminaliteten är rörlig.
Ansvaret för de tyngst kriminella unga personerna ska flyttas från kommunerna till Kriminalvården. Det har det mer eller mindre redan gjorts då kommunerna många gånger har bristfälligt förebyggande arbete och det inte finns något ansvar överhuvudtaget att satsa förebyggande i kommunerna och när kriminalvården träder in så ses det som en avlastning för kommunerna, dock kommer ungdomarna tillbaka till kommunerna från kriminalvården som återigen har ansvaret.
Ungdomsfängelser ska ersätta de särskilda ungdomshem som SiS ansvarar för idag och där domar på sluten ungdomsvård normalt verkställs. Frågan med detta är vad som kommer att bli bättre när det gäller motverka återfall, då fängelser redan idag är kontraproduktiva när det gäller återfall? Den maximala tiden för sluten ungdomsvård ska vidare förlängas, och den som fyller 18 år under verkställighet av straff i ett ungdomsfängelse ska överflyttas till en vanlig anstalt. En fråga man kan ställa sig är om återfallen blir mindre med denna åtgärd, vad vi vet så finns det ingenting som visar på att kriminaliteten kommer minska med denna åtgärd.
Straff för unga lagöverträdare. Straffreduktionen för de som är över 18 år ska tas bort. Att skrämma ungdomar att inte bli kriminella har sällan visat på resultat och kommer troligtvis inte visa på resultat denna gång heller.
En utredning ska se över straffrabatten för de under 18 år och samtidigt överväga en sänkning av straffmyndighetsåldern. Att straffa barn har nog aldrig visat sig vara effektivt i förebyggande syfte och att börja straffa ännu yngre barn kommer inte fungera bättre, däremot fungerar det som hämnd ifrån samhället mot ungdomar som hamnar snett.
Ekonomiska och sociala konsekvenser kan ha en påverkan för hur föräldrar utövar sitt föräldraansvar över barn som riskerar att hamna i kriminalitet. Att straffa föräldrar ekonomiskt är en vansinnig idé, föräldrar vars barn hamnar i kriminalitet och missbruk straffas nog ändå. De behöver stöd och inte bestraffningar.
Kriminalvården ges i uppdrag beräkna hur många nya fasta anstalts- och häktesplatser som måste byggas, och hur frivården ska dimensioneras, för att regeringsunderlagets förslag ska kunna genomföras. Sverige ligger i topp i världen idag att utöka sin befintliga kriminalvård, enligt uppgifter händer detta vara i länder i krig eller i diktaturer. Regeringen borde lägga ned mera arbete för att se över varför Sverige misslyckats med det förebyggande arbetet, som vi tidigare var världskända för och borde ha som mål att bygga minst fängelseplatser i världen.
En utredning om att hyra anstaltsplatser utomlands är otroligt märklig och oroväckande och inte ekonomiskt försvarbart. Sverige borde ta hand om sina egna problem och det är ett av sätten att också ta ansvar för det förebyggande arbetet, vilket kan förloras om man exporterar problemen.
Användningen av provokativa åtgärder lagfästs. I synnerhet ska provokativa åtgärders användning gällande sexualbrott på internet beaktas. Många gånger börjar repressiva åtgärder med att man ursäktar sig med att utpeka de nya lagarna eller reglerna med att det gäller sexualbrott, men ganska omgående börjar det gälla den mesta brottsligheten. Det är en av anledningarna till att belastningsregistret blivit ett stort problem idag för att intagna skall få en bra chans att komma tillbaka till samhället. Kriminaliteten kommer inte minska om myndigheter kommer provocera fram brott istället för att motverka brott, troligtvis kommer brottsligheten att öka.
Ny socialtjänstlag och brottsförebyggande insatser för att bryta nyrekrytering. Det brottsförebyggande arbetet ska prioriteras under nästa mandatperiod. Det är bra om det blir handling av det hela och inte bara några fina ord!
Socionomutbildningen reformeras för att göra kriminalitet bland ungdomar till ett obligatoriskt utbildningsmoment. Möjlighet till specialisering på ungdomsbrott införs i utbildningen. Det är bra att man kommer försöka utbilda blivande socionomer inom detta område som tidigare varit eftersatt.
Peter Söderlund
Ordförande X-CONS
Kommentarer är stängda.